Insectenbeet? Zo reken je af met de jeuk!

Hoge temperaturen en een stralend zonnetje, de zomer is in het land! Jammer genoeg betekent dit ook een overdaad aan insecten die maar al te graag hun sporen nalaten op je lichaam. En wat komt er hand in hand met insectenbeten? Ongelooflijk veel jeuk! Maar geen nood, wij hebben hier enkele hulpmiddelen verzameld om je te verlossen van al die kriebels.

  • Essentiële oliën

Lavendelolie, tea tree, kokosolie ... enzovoort verzachten de jeuk en zwelling van insectenbeten. Tea tree heeft bijvoorbeeld naast een verzachtend ook een antibacterieel effect, wat eventuele infecties kan tegengaan. Probeer deze oliën wel niet te veel te smeren, want dat kan leiden tot irritaties.

  • Basilicum

Duik in je kruidentuin, want basilicum heeft ook een verrassend ontstekingswerend effect. Als je een blaadje basilicum op de beet legt, zal de zwelling van de beet in een mum van tijd minderen. Ook tegen de geur van het kruid zijn muggen niet opgewassen, dus zeg maar dag tegen die extra muggenbeten!

  • Citroen - en limoensap

Enkele druppeltjes citroen - of limoensap op je beet en hupsakee, de jeuk is verdwenen! Het sap van deze vruchten heeft antibacteriële eigenschappen en werkt dus heel goed tegen dat jeukende gevoel. Opgelet: Gebruik deze hulpmethode niet als je buiten loopt, want de combinatie van de zuren en de zon kan wel eens brandwonden veroorzaken.

  • Aloë Vera-gel

Deze gel werkt ontstekingswerend en vermindert de bultjes op je huid. Een beetje gel op de beet kan al voor een groot verschil zorgen, bewaar de gel in de ijskast voor een beter resultaat.

  • Zalven op basis van cortisone

De strafste remedie tegen die vervelende insectenbeten zijn zalven op basis van cortisone. Maar gebruik deze zalven enkel na advies van je huisarts. Deze zalfjes zijn ook kindvriendelijk, ze mogen gebruikt worden vanaf de leeftijd van 3 jaar.

Als je insectenbeten blijven jeuken en opwellen, dan neem je beter extra anti-jeukpillen in op basis van een antihistaminicum. Wil je eerder producten gebruiken op basis van natuurlijke bestanddelen? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor utriflor van VSM. Deze kunnen zelfs gebruikt worden voor baby's.

  • Reizigersdiarree: wat kan ik er tegen doen?

    Als je denkt aan vakantie in een tropisch gebied, dan denk je aan zon, zee en strand. Maar 30 tot 40% van de vakantiegangers loopt daar reizigersdiarree op. Op zich niet zo ernstig, maar je vakantie valt wel in het water. Wat kan je tegen dit vervelende kwaaltje doen? 

    Oorzaak van reizigersdiarree

    De oorzaak is meestal een virus of bacterie, soms een darmparasiet. Veel ziekteverwekkers komen via besmet voedsel of drinkwater het lichaam binnen. Na het eten van voedsel (besmet met uitwerpselen) of na het drinken van met stoelgang (fecaal) verontreinigd water loop je het virus meestal op. Als de hygiënische omstandigheden namelijk minder goed zijn in een tropisch land, heb je meer kans op vervuiling van voedsel en drinken. Ook zwemwater is vaak besmet, dus let op!

    Symptomen

    Deze diarree slaat meestal toe tijdens de eerste week van je verblijf, meestal na dag 3. Gelukkig sleept de ziekte maar enkele dagen aan. Dit zijn de belangrijkste en meest voorkomende symptomen:

    • een frequente, waterige ontlasting,
    • krampen
    • misselijkheid
    • koorts
    • braken
    • bloederige ontlasting

    Hoe kan je reizigersdiarree voorkomen?

    Het belangrijkste wat je kan doen is goed opletten met wat je eet en drinkt. Je kan diarree niet 100% vermijden, maar wel het risico erop drastisch verminderen. Ook goede handhygiëne is essentieel!

    • Drink geen leidingwater in landen met een lage hygiënische omstandigheden.
    • Gebruik ook geen leidingwater om te koken.
    • Desnoods filter je het water en ontsmet het dan met chloortabletten, jodium of zilverionen.
    • Als je twijfelt, poets dan je tanden met flessenwater.
    • Was altijd je handen met zeep voor het eten, voor het koken en na het toiletgebruik.
    • Vermijd ijsblokjes en ijsjes.
    • Warme maaltijden moeten heet geserveerd worden.
    • Eet geen voorgekookt voedsel, onvoldoende gebakken vlees en onvoldoende gekookte vis of zeevruchten.

  • Tips tegen zweetvoeten

    De zomer is in het land! Het warme weer mag dan wel voor een bruin velletje zorgen, het laat ons ook extra veel zweten. Vooral onze voeten verspreiden snel een vervelend geurtje en voelen vochtig aan. Maar hoe geraak je van die zweetvoeten af? Hier zijn enkele tips:

    1. Draag open en goed ventilerende schoenen. Vermijd nylon of rubberen schoenen, daar kunnen je voeten amper in 'ademen'. Kies dan eerder voor leren schoenen.
    2. Was je voeten elke dag minstens één keer, met koud of lauw water. Vergeet zeker je voeten niet goed af te drogen nadien, je kan ze eventueel nog insmeren met lotion zodat ze niet uitdrogen.
    3. Inlegzooltjes in je schoenen kunnen overtollig zweet doen verdwijnen.
    4. Draag niet elke dag dezelfde schoenen, zo hebben de schoenen tijd om te drogen en te 'ademen'.
    5. Als je sokken draagt, kies dan voor katoenen of wollen sokken. Wist je trouwens dat dikke sokken beter ventileren dan dunne sokken? Oh ja, heel belangrijk: verander élke dag van sokken, om bacteriën te vermijden.
    6. Loop thuis rond op je blote voeten of draag slippers, zodat je voeten niet opgesloten zitten in schoenen.
    7. Je kan ook speciale voetendeodorants gebruiken, zoals Axitrans en Gehwol. Deze desinfecteren je voeten en beschermen ze tegen schimmel. Kies wel voor de stick en niet voor de spray, zo krijgen bacteriën minder kans om onaangename geuren te verspreiden.

    8. Gebruik bij het wassen van je voeten anti-bacteriële zeep
    9. Bestrijd de slechte geur met een andere vervelende geur, azijn! Dit product zorgt voor zuur water in je voetenbad en sommige bacteriën kunnen daar niet tegen. Week je voeten 2 keer een kwartiertje per week in een zuur voetenbad en je voeten zijn weer helemaal fris!
    10. Zit er eelt op je voeten? Eelt neemt namelijk overtollig vocht op bij warme dagen en dit trekt veel bacteriën aan. Dus ontdoe je voeten van de eeltplekjes en de bacteriën verdwijnen vanzelf.

  • Vezelrijke voeding: Waarom is het zo belangrijk?

    Wist je dat vezels in de maag niet verteerd worden? Dat is een van de redenen waarom ze zo belangrijk zijn. Vezels komen dus onverteerd in de darmen terecht, en daar voeden goedaardige darmbacteriën zich met de vezels. Dit is goed voor het verliezen van gewicht omdat je je hongergevoel ermee stilt, en ook je bloedsuikerspiegel wordt erdoor verlaagd. 

    Toch weten de meeste mensen niet veel over het belang van vezels. Laat staan in welke levensmiddelen vezels voorkomen. De mensen die wel weten dat vezels gezond zijn, zijn zich vaak alleen bewust van de positieve effecten op de stoelgang, maar niet dat vezels een positief effect hebben op:

    • Overgewicht
    • Bescherming tegen hart- en vaatziekten
    • Kanker
    • De stoelgang

    Wat zijn vezels precies?

    Voedingsvezels (vezels) is de verzamelnaam voor een bepaalde groep koolhydraten die niet in de dunne darm kunnen worden verteerd. Er bestaan allerlei verschillende soorten vezels die verschillende effecten hebben op ons lichaam.

    Vezels kunnen ook later toegevoegd worden aan een product, in de vorm van geïsoleerde vezels. Dit wordt gedaan door de vezels uit een ander product te halen, en vervolgens toe te voegen aan een product dat van nature niet zoveel vezels bevat, bijvoorbeeld zuivelproducten.

    Vezelrijke voedingsmiddelen

    De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is 25 gram voor vrouwen en 38 gram voor mannen. Maar de meeste mensen eten slechts de helft van deze hoeveelheid. Gelukkig is het relatief makkelijk om je vezelinname te verhogen, bijvoorbeeld met de volgende producten:

    • Peren: Vezels bevatten 3,1 vezels per 100 gram, en zijn daarmee een van de beste bronnen van vezels.
    • Avocado’s: De avocado is een stuk vetter dan de meeste andere vruchten, maar dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn! Avocado’s bevatten zeer veel vitamine C, magnesium, vitamine E kalium en vezels! Avocado’s kunnen dus zeker niet ontbreken in je dieet.
    • Appels: Deze heerlijke vrucht bevat 4,4 gram vezels per middelgrote appel, dat is dus zeker niet verkeerd. Het is een van de meest voedzame fruitsoorten die er bestaat.
    • Wortelen: Deze knapperige groente bevat 2,8 gram vezels per 100 gram. Wortelen zijn relatief zoet voor een groente, en kun je gemakkelijk toevoegen aan heleboel verschillende gerechten.
    • Artisjok: Een groentesoort die soms een beetje vergeten wordt, is artisjok. Toch is ook deze groente heel erg gezond, en met 5,4 gram vezels per 100 gram, is de vezelinhoud ook zeker niet verkeerd.

  • Wat je ogen je kunnen vertellen over je gezondheid

    De spiegels van onze ziel. Om in te verdrinken als je tot over je oren verliefd bent. Blauw, grijs, groen of bruin. Onze ogen. Maar wist je dat die kijkers ook heel veel kunnen prijsgeven over onze gezondheid?

    Aan de hand van onze ogen kunnen dokters zelfs de eerste symptomen van bepaalde gezondheidsaandoeningen vaststellen. Door naar het netvlies en het vlies achterin het oog te kijken, kunnen oogartsen medische aandoeningen opsporen. En dan gaat het niet enkel om oogaandoeningen als cataract bijvoorbeeld, maar ook om andere ziekten als leveraandoeningen en hart- en vaatziekten.

    TROEBELE OGEN

    Is je ooglens troebel en wordt je zicht daardoor minder, dan kan het zijn dat je aan cataract lijdt. Dit komt vooral voor bij oudere mensen. Bij jongeren is het vaak een bijwerking door het gebruik van bepaalde medicijnen, diabetes of tumoren.

    DROGE OGEN

    Je ogen kunnen ook iets zeggen over je immuunsysteem. Voelen ze bijvoorbeeld vaak droog aan en heb je het gevoel dat je ogen overgevoelig zijn aan licht, dan kan dat iets vertellen over een aandoening aan de immuniteit of wijzen op het syndroom van Sjögren (de slijmvliezen van de mond en ogen produceren te weinig vocht).

    JEUKENDE OGEN

    Jeuk aan en rond de ogen kan vele oorzaken hebben. Meestal echter gaat het om een allergische reactie. Het oog is heel gevoelig voor infecties en allergieën. Pollen, stof, bepaalde dieren: ze kunnen allerlei allergische reacties opwekken. Voelen je ogen en oogleden gezwollen en zelfs pijnlijk aan, dan kan dat ook een teken zijn van een slaaptekort.

    BLOEDDOORLOPEN OGEN

    Hebben je ogen veel gesprongen bloedvaten? Dan kan dit een teken zijn van een hoge bloeddruk.

    TRANENDE OGEN

    Tranende ogen kunnen wijzen op een infectie. Als het oogvocht plakt, heb je naar alle waarschijnlijkheid een bacteriële infectie opgelopen.

    PUPILLEN

    De pupillen in onze ogen staan meestal symmetrisch. Ze hebben dezelfde vorm en reageren ook op eenzelfde manier bij bijvoorbeeld blootstelling aan licht. Is de ene pupil groter of kleiner dan de andere, dan kan er medisch iets aan de hand zijn. Zo zou een verschil en pupilgrootte een teken kunnen zijn van een verhoogde kans op een hartaanval of hersentumor.

    GEEL OOGWIT

    Kleurt het oogwit geel? Dat kan wijzen op een slecht werkende lever. Bij pasgeboren baby’s komt het voor wanneer de lever nog niet volgroeid is. Volwassenen krijgen geel oogwit wanneer er problemen zijn met de lever, galblaas of galwegen. Het oogwit wordt geel door bilirubine, een stof die vrijkomt bij de afbraak van rode bloedcellen.

    DUBBEL ZIEN

    Zie je dubbel of plotseling minder of zelfs helemaal niets meer, dan kan dat een teken zijn van een beroerte. Let dan vooral op andere signalen als niet meer goed uit je woorden komen of gevoelsverlies aan één kant van het lichaam. In dat geval raadpleeg je meteen een arts