Behandeling van migraine bij kinderen

Niet alleen volwassenen kampen met migraine, ook kinderen hebben er veel last van. Het is zelfs bij kinderen de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Maar wat is de oorzaak hiervan?

Migraine bij kinderen

Wanneer kinderen migraine hebben is de pijn in tegenstelling tot migraine bij volwassenen vaak niet aan één kant van het hoofd gelegen, maar komt ook wel aan twee kanten voor. Voor veel kinderen is het moeilijk aan te geven waar ze precies pijn voelen. De hoofdpijn bij migraine heeft een kloppend karakter en neemt bij inspanning toe. De hoofdpijn gaat vaak gepaard met misselijkheid, braken, overgevoeligheid voor licht en geluid en duizeligheid.

Wat is de oorzaak?

Als je aan migraine lijdt, ben je overgevoelig aan prikkels. Deze toegenomen gevoeligheid is voor een deel vaak genetisch bepaald, migraine komt dus vaak voor binnen families. Wanneer dit het geval is, zijn er geen uitlokkende factoren en kan een aanval 'zomaar' beginnen.

De oorzaak van een migraineaanval is een verstoorde interactie tussen zenuwen en bloedvaten in de hersenen. Hierdoor komt een kramptoestand van de bloedvaten, die zich later weer verwijden.

Dit zijn uitlokkende factoren waardoor je kind een migraineaanval kan krijgen:

  • Slaaptekort of juist heel lang uitslapen
  • Bepaalde voedingsmiddelen, denk maar aan cafeïne.
  • Verkeerde verhouding tussen schoolwerk en ontspanning. Veel huiswerk, weinig ontspanning en een overvolle agenda kunnen het evenwicht zover doen doorslaan dat kinderen vatbaar worden voor hoofdpijn.
  • Tekort aan beweging en lichamelijke activiteit
  • Een overmaat aan pijnstillers

Behandeling

Je kan de behandeling in 2 groepen opsplitsen: je behandelt een migraineaanval of je voorkomt dat er een aanval optreedt.

Tijdens een aanval kan je kiezen voor zetpillen die misselijkheid en het braken tegengaan. Of je kiest voor zetpillen die de hoofdpijn verminderen. Als pijnstiller wordt er vaak gekozen voor paracetamol.

Om migraineaanvallen te voorkomen kan je propranolol gebruiken, mits je geen astma hebt. Na een proefperiode wordt er gekeken of de medicatie heeft geholpen.

Volwassenen gebruiken bij migraine vaak medicijnen uit de groep van de zogenoemde triptanen. Deze pillen worden in overleg met de kinderarts soms ook voorgeschreven bij kinderen, wanneer blijkt dat andere medicijnen onvoldoende effect hebben.

  • Oplossingen tegen gebarsten lippen en kloven

    Een mens zou bijna vergeten dat Koning Winter op de loer ligt, met al de bijbehorende kwaaltjes. Gebarsten lippen en kloven bijvoorbeeld. Wilt u het koudste seizoen van het jaar goed gewapend starten? Super. 

    Waarom barsten uw lippen?

    Onze lippen beschikken niet over een hoornlaag – de bovenste laag van de opperhuid − om zichzelf te beschermen, noch klieren die olie aanmaken voor de nodige hydratatie. Het koude weer buiten en de verwarming binnen vormen dan een onsmakelijke cocktail voor uw glimlach.

    Vervelende kloven

    In de eerste fase ervaart u een pijnlijk gevoel bij het lachen. In het tweede stadium ontstaan wat schilfers en barstjes. Wanneer u dit onaangenaam proces zijn gang laat gaan, komen we bij de derde fase terecht: scheurtjes of kloven. Kloven komen normaal het meeste voor bij handen, voeten en oren. Deze lichaamsdelen krijgen dan te kampen met diepe barsten, zweren of blaren. Een massage met kamferspiritus, een vette zalf, vaatverwijdende medicatie of een warm bad afgewisseld met koud water, kunnen het leed verzachten.

    Wat u best niet doet

    U denkt: “Eens likken aan die lippen dan worden ze snel weer beter”. Sorry, mis. Van speeksel worden ze net droger. Val ze ook niet aan met pikant of zuur eten, daar worden ze alleen maar ongelukkiger van. Hebben uw lippen pijnlijke wondjes? Dan heeft u waarschijnlijk aan de velletjes getrokken.

    Zo krijgt u uw mooie glimlach terug

    Uit ervaring weet u vast wel dat een scrub wonderen kan verrichten voor het lichaam. Voor uw lippen is dat niet anders. Die peeling kan op verschillende manieren: voorzichtig met de tandenborstel; met een washandje onder de douche; of met een mix van kristalsuiker en honing.

    Dat u uw lippen moet hydrateren kunnen we niet genoeg benadrukken. Drink dus voldoende water: uw huid, lijf en geest krijgen er een boost van. Smeer ook voldoende balsem. Hydraterende sticks op basis van cacaoboter, galamboter, honing of bijenwas, zijn voorbeelden van warme aanraders om die koude periode te doorstaan. Ook voeding rijk aan vitamines A en E, en een luchtbevochtiger plaatsen in uw slaapkamer, zijn gouden tips waar u misschien niet eerder aan dacht.

  • 5 slechte gewoontes die je ziek maken in de winter

    Meer mensen worden ziek in de winter en dat lijkt nogal logisch. De temperaturen dalen, bijgevolg hebben we sneller kou en moet ons immuunsysteem het bekopen. Maar het zijn deze  5 (slechte) gewoontes die je meer vatbaar maken voor ziektes. 

    1. Binnen blijven

    Omdat het zo koud wordt buiten, kiezen we er liever voor om lekker ingeduffeld binnen te zitten. Maar het is ook niet de bedoeling dat je jezelf binnen opsluit, want dat kan negatief uitdraaien. Het is belangrijk om regelmatig buiten een frisse neus te gaan halen. Verlucht je huis en zet de ramen op een kiertje, zo vermijd je microben en de verontreiniging van je interieur.

    2. Besmetting via de handen

    We vergeten het wel al eens, maar je handen wassen is noodzakelijk om gezond te blijven. Griep- en verkoudheidsvirussen kunnen namelijk ook overgedragen worden via voorwerpen of de handen. Was daarom je handen meermaals per dag, langer dan 40 seconden, met water en zeep. Voor en na het koken, eten, gebruik te maken van toiletten en publieke voorwerpen vast te nemen.

    3. Slechte eetgewoontes

    Ook al maken ongezonde gerechten je niet meteen ziek, ze kunnen wel de kans verhogen. Naast de ernstige ziektes die een slechte eetstijl op lange termijn kan veroorzaken, denk maar aan diabetes of kanker, zijn er op korte termijn ook typische winterkwaaltjes. Om verkoudheid, griep en andere ongemakken in de winterperiode te voorkomen, kies je best voor een gezonde levensstijl waar je veel groenten, fruit, eiwitten en goede vetten naar binnen speelt. Vergeet ook niet veel water te drinken.

    4. Te weinig nachtrust

    Ons lichaam krijgt terug energie en herstelt zichzelf 's nachts, daarom is het extra belangrijk om genoeg te slapen. Je moet in vorm zijn om al die virussen te ontwijken! Een studie heeft bewezen dat mensen die minder dan 7u per nacht slapen drie keer zoveel kans hebben om een verkoudheid op te lopen.

    5. Stress, stress, stress

    Cortisol, een hormoon dat wordt geproduceerd als reactie op stress, kan een verzwakking van het immuunsysteem veroorzaken: het lichaam wordt vatbaarder voor allerlei soorten ziektes. Ook verkoudheid hoort hierbij, dus probeer stressvolle situaties te beperken. Ontspan!

  • Hoe hou je het gewicht eraf na een dieet?

    Na een lang en intensief dieet is het je gelukt, je hebt je streefgewicht bereikt en bent eindelijk van die extra kilo's vanaf. Maar wat nu? Hoe behoud je het cijfertje op je weegschaal? Wij geven je enkele tips.

    Blijf in beweging

    Door te blijven sporten, behoud je je spiermassa. Hoe meer deze wordt ontwikkeld, hoe meer calorieën worden verbrand op lange termijn. Zet je sportschoenen niet aan de kant van zodra je dat gouden cijfer op de weegschaal bereikt hebt. Het is belangrijk om je conditie op peil te houden en je spieren te behouden.

    Eet op je gemak en kauw traag

    Wanneer we een razende honger hebben, willen we zo snel dat ene koekje naar binnenspelen. Uiteindelijk zullen we onze volgende maaltijd ook veel sneller opeten. Maar het probleem is dat door sneller te eten, we ook meer gaan eten. En dan volgen jammer genoeg ook die extra kilo's ... Door traag te kauwen, eten we onze maaltijd trager en sturen we verzadigingssignalen naar onze hersenen. Als je je verzadigd voelt, zal je minder snel nog eens je bord vol scheppen.

    Verklein je porties

    Zodra je te veel eet, is er sprake van gewichtstoename. Na een dieet is de uitdaging om je goede eetgewoontes niet op te geven en er mee door te gaan. Maar een halfleeg bord spreekt niet aan. Daarom kan je bijvoorbeeld een kleiner bord op tafel plaatsen, dat je wél mag vullen. Een vol bord stuurt bovendien positieve signalen door naar je hersenen. Probeer wel 's avonds zeker kleinere en lichtere porties te eten.

    Verwen jezelf af en toe

    Ontzeg jezelf niet al je favoriete snacks en gerechten. Het is oké om nu en dan eens te zondigen, je hoeft daarom je dieet niet op te geven. Integendeel, als je jezelf af en toe iets lekker gunt, zal je je dieet ook langer volhouden. Voel je vooral niet schuldig, je hebt recht op een verwennerij zo nu en dan!

    Sla geen maaltijd over

    Lunch overslaan en daarna 2 stukken chocolade eten is absoluut geen goed idee. Sla dan ook nooit een maaltijd over, zeker niet het ontbijt. Want als gevolg zal je bij andere maaltijden dan veel grotere porties eten.

    Plan een weegmoment in

    Kies een vaste dag in de week wanneer je op de weegschaal gaat staan. Een regelmatig weegmoment maakt het mogelijk om je gewichtstoename te volgen en snel te reageren als het de verkeerde kant opgaat.

  • Kinderen & beeldschermen: wat zijn de risico's?

    Als ouder kan je er niet meer omheen, beeldschermen zijn overal en in elke vorm. Televisies, tablets, smartphones, laptops, videospelletjes enzovoort. Schermen overspoelen tegenwoordig de leefwereld van kinderen, maar niet zonder mogelijke gevaren. Wat zijn de risico's en hoe kunnen we de gezondheid van onze kinderen beschermen? 

    Er zijn veel gevaren gebonden aan beeldschermen en deze kunnen gevolgen hebben die nog lang na de kindertijd zullen voortbestaan. Wanneer kleine kinderen te veel voor niet-interactieve beeldschermen zitten, televisie en dvd's, zijn er bepaalde risico's waar je rekening mee moet houden:

    • Het hindert de taalontwikkeling
    • Het bevordert overgewicht in de toekomst
    • Het veroorzaakt aandacht- en concentratiestoornissen
    • Het kan leiden tot een negatieve ingesteldheid tegenover de huidige wereld en maatschappij

    Bij oudere kinderen en pubers zijn er ook enkele factoren die niet vergeten mogen worden. Bovendien gebruiken zij nog meer beeldschermen als de jongere generatie. Het grootste probleem is een mogelijke verslaving. Nog geen enkele studie bij jongeren heeft deze theorie bevestigd, maar het is een gevaar dat je niet uit het oog mag verliezen. Overvloedig schermgebruik kan ook leiden tot:

    • Overgewicht
    • Slaapstoornissen
    • Bevordering vroegtijdige seksuele interesse

    Is het blauwe licht van beeldschermen gevaarlijk?

    Het blauwe licht is overal aanwezig, omdat het deel uitmaakt van het zichtbare spectrum en het ons in staat stelt om kleuren te onderscheiden. De laatste jaren kunnen we LED-verlichting niet meer bannen uit ons gezichtsveld, deze lampen zenden een intens blauw licht uit en zijn onvermijdbaar. Denk maar straatverlichting, openbare verlichting, thuisverlichting ... en natuurlijk zit het intense blauwe licht ook in al onze beeldschermen verborgen. Kortom, we zijn meer blootgesteld aan blauw licht dan vroeger zowel qua duur als lichtsterkte.

    De gevolgen van dit blauwe licht voor onze gezondheid, zijn niet voldoende bekend. Het licht zou mogelijk wel schadelijker zijn bij kinderen dan bij volwassenen, omdat hun ooglens heel doorlaatbaar is. Het kan zo'n 80 tot 90% van het blauwe licht doorlaten. Naargelang ze ouder worden, verandert ook hun ooglens en past het zich beter aan.

    Hoe beschermen?

    Hoe bescherm je de ogen van je kind? Maak gebruik van de volgende tips:

    • Probeer zowel in de kindertijd en puberteit de duur van blootstelling aan beeldschermen te beperken. In de mate van het mogelijke natuurlijk.
    • Hou heel kleine kinderen zolang mogelijk weg van een beeldscherm.
    • Zorg ervoor dat er altijd voldoende afstand is tussen je kind en het scherm. Hou hierbij rekening met de grootte van het scherm en pas eventueel de ondertiteling aan.
    • Verminder de lichtsterkte van de beeldschermen, zeker ‘s nachts, en laat die afhangen van de verlichting in de kamer.
    • Neem regelmatig een pauze om de ogen te laten rusten.
    • Heeft je kind meermaals last van de ogen? Ga dan langs bij een oogarts.
    • Koop altijd LED-verlichting met een lage lichtsterkte.